نقد فمینیستی رمان "رازی در کوچهها" اثر فریبا وفی
نویسندگان
چکیده مقاله:
نقد فمینیستی یا زنمحور بهعنوان یکی از رویکردهای نقد ادبی در سال 1929 توسط ویرجینیا وولف، فمینیست پیشگام بریتانیایی در کتابی با عنوان «اتاقی از آن خود» بنیان نهاده شد. پرداختن به تجربههای زنانه، تعامل با جهان مردانه و بررسی شاخصههای سبک زنانه، از مهمترین محورهای این شاخه از نقد است. در این مقاله به بررسی تصویر زن در رمان رازی در کوچهها از فریبا وفی، بر اساس مؤلفههای مذکور پرداخته میشود. نویسنده به ترسیم کلیشة «فرشتة خانگی» میپردازد؛ زنی منفعل، که در برابر بیرحمیهای نظام مردسالار و خشونتهای همسرش، برای حفظ آرامش خانه، زبان سکوت را برمیگزیند. در پایان هم در وضعیت زنان و روابطشان تغییری رخ نمیدهد. در این اثر نیز مانند دیگر نوشتههای زنانه، شاخصههایی همچون جزئینگری، اطناب و پرحرفی، نوستالژی و دالان در دالان بودن به چشم میخورد.
منابع مشابه
تحلیل ساختار روایی رمان بعد از پایان نوشتة فریبا وفی
این مقاله به واکاوی ساختار روایی و شیوۀ خاص روایتگری در رمان بعد از پایان فریبا وفی پرداخته است. وی از داستاننویسان پرکار عصر ماست که از اولین رمان وی پرندة من تا کنون دغدغۀ او کاستن از گرفتاریهای زنان در اجتماع بوده است. رمان بعد از پایان، آخرین رمان اوست که همچنان به مسائل زنان میپردازد، اما برای تأثیر بیشتر داستان در جامعه و متناسب با اوضاع زمان، علاوه بر انتخاب موضوع از روش، طرح، نشانه ...
متن کاملبررسی جامعهشناختی رمان "پرندة من" اثر فریبا وفی، بر اساس "نظریة عمل" پییر بوردیو
جامعهشناسی ادبیات،(1) بررسی و تحلیل علمی یک اثر ادبی است. بررسی و تحلیلی که رویدادها، روابط و پدیدههای اثر ادبی را بر مبنای اصول جامعهشناسی میسنجد. رمان "پرندة من" اثر فریبا وفی، یکی از آثار داستانی معاصر است که بخشی از اجتماع، با انواع ریزهکاریهایش در آن منعکس شده است. پییر بوردیو یکی از مطرحترین جامعهشناسان معاصر فرانسوی است که با ارائة "نظریة عمل" بر مبنای "میدان" و "منش"، به تحلیل ...
متن کامللایههای قابل تامل رمان ماه کامل میشود اثر فریبا وفی از منظر سبک شناسی انتقادی
این مقاله در پی آن است که نشان دهد برای کشف گفتمان مسلط و ایدئولوژی حاکم دریک اثر ادبی، چگونه میتوان از رهگذر سبک شناسی انتقادی به این مهم دست یافت.در این مقاله، نخست بر روی مفهوم سبک تأمل کرده و سپس نقبی بر سبک شناسی انتقادی زدهایم و از رهگذر آن، لایههای رمان «ماه کامل میشود» اثر فریبا وفی را مورد بررسی قرار داده ایم.این پژوهش به روش لایهای انجام شده است. ابتدا لایهی بیرونی و...
متن کاملبررسی رمان «پرندهی من» اثر فریبا وفی از منظر سبک شناسی انتقادی
ین مقاله در پی آن است که نشان دهد برای کشف گفتمان مسلط و ایدئولوژی حاکم در رمان «پرندهی من» چگونه می توان از سبک شناسی انتقادی بهره برد. در این مقاله بر پایهی اصول سبک شناسی انتقادی ،رمان را در کلان لایههای روایی و متنی با تجزیه و تحلیل کانون سازی، میزان تداوم کانون سازی، جنبههای کانون سازی و نیز خرد لایههای واژگانی، نحوی، بلاغی و ... در ارتباط با لایهی بیرونی آن (بافت موقعیتی متن) مورد ت...
متن کاملبررسی رمان «پرنده ی من» اثر فریبا وفی از منظر سبک شناسی انتقادی
ین مقاله در پی آن است که نشان دهد برای کشف گفتمان مسلط و ایدئولوژی حاکم در رمان «پرنده ی من» چگونه می توان از سبک شناسی انتقادی بهره برد. در این مقاله بر پایه ی اصول سبک شناسی انتقادی ،رمان را در کلان لایه های روایی و متنی با تجزیه و تحلیل کانون سازی، میزان تداوم کانون سازی، جنبه های کانون سازی و نیز خرد لایه های واژگانی، نحوی، بلاغی و ... در ارتباط با لایه ی بیرونی آن (بافت موقعیتی متن) مورد ت...
متن کاملگونهشناسی روایی در رمان رؤیای تبّت اثر فریبا وفی (بر پایۀ نظریات ژپ لینت ولت، ژرار ژنت و ویلیام جیمز)
گونهشناسی روایت از مباحث ساختاری جدید روایتشناسی است که فراتر از شیوههای سنّتی، به صناعت داستان توجّه دارد و از راه تحلیل گونههای روایی، نوع راوی و نحوۀ انتقال معنا به مخاطب به تحلیل کارکرد روایت میپردازد. از آنجا که در بررسی گونههای روایی، مهمترین بخش تحقیق، تعیین نوع راوی یا دیدگاه روایی است، بر این اساس در رمان "رؤیای تبّت" بهجهت گونۀ روایی خاص آن و کشف ویژگیهای پنهان متن، قالبهای رو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 29
صفحات 37- 60
تاریخ انتشار 2017-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023